SPOR SÖZLÜĞÜ 1.0
SPOR TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ
-
GÜNÜN KELİMESİ :
Backhand |
Raketin dış tarafıyla yapılan vuruş. |
Backspin |
Topun geriye doğru dönerek karşı tarafa gitmesi. Underspin de aynı anlamda kullanılmaktadır |
Bat |
Raket in bir diğer adı. |
Blade |
Raketin tahta kısmı. |
Block |
Topspin vuruşlara karşı yapılan bir vuruş. Bu vuruş genelde masaya yakın olarak topun yükselmesi sırasında veya yükseldiği noktada yapılır. Blok yapan kişi raketinin açısını topu çarptıktan sonra karşı tarafa gönderecek şekilde ayarlar. Topun karşıya gidişi rakibin topa verdiği hız ve falsoyu kullanarak olur. |
Chop |
Kesme. Topun kuvvetli backspin (geriye doğru dönme hareketi) ile karşı tarafa gitmesi. Masaya yakın veya uzak konumdan yapılabilen bu vuruşta top rakibin raketine değdiği anda aşağıya (file dibine) doğru gitme eğilimi gösterir. |
Chopper |
Oyun stili kesme olan oyuncu. Bu tür oyuncular gelen her topa kesme vuruşu yaparlar. |
Closed |
Raketin topa vuran yüzünü masaya doğru eğik olarak ve masa ile dar açı yapacak şekilde tutmak. |
Counter-Drive |
Sert bir vuruşa karşı yapılan sert vuruş. Bazı oyuncular bu vuruşun uzmanıdırlar. |
Cross-court |
Köşeden çapraz köşeye yapılan vuruş. |
Dead |
Hiç falsosu olmayan top. Ölü top olarak da bilinir. |
Deep |
Filenin uzağına, masanın dışına yakın noktalara atılan toplara denir. |
Drive |
Masaya yakın konumdan yapılan temel spinli veya spinsiz hızlı vuruş (şut). Counter, counterdrive veya smash olarak da adlandırılabilir. |
Down the line |
Topun masaya paralel olarak karşıya gönderilmesi. Bir köşeden çapraz olmayan karşı köşeye yapılan vuruş. |
Drop shot |
Topu karşı tarafta file dibine çok kısa olarak atmak. Bu vuruş top karşı tarafta bir defa zıpladıktan sonra masa dışına taşmıyorsa etkilidir. |
Flat |
Falsosuz ve genelde hızlı giden top. |
Flick veya flip |
Fileye yakın konumda raketi bilek veya üst kol hareketi hızlı bir şekilde çevirerek yapılan vuruş. Genelde kısa atılan toplarda hücumu başlatmak için kullanılır. |
Footwork |
Ayak hareketleri. Vuruş için topa yaklaşma yöntemi. |
Forehand |
Raketin iç tarafıyla yapılan vuruş. |
Game |
Set. Her set 11 sayıda biter (10-10 olursa hariç). |
Game Point |
Set sayısı. |
Hitter |
Ana vuruş olarak şut atan oyuncu. |
Inverted |
Dış yüzeyi düz olan (pütürlü olmayan) lastik. |
ITTF |
Uluslararası Masa Tenisi Federasyonu. 1926 yılında kurulan ITTF sporun dünya çapındaki en yetkili birimidir. ITTF'in üyeleri 150 den fazla ülkenin masa tenisi Federasyonlarıdır. |
Junk |
Spinden etkilenmeyen, rakibe spinsiz veya belirsiz falsolu toplar atan anti-spin veya uzun tırtıl gibi lastikler. Uzun tırtıl tipi lastiklerin tırtılların bazıları (mesela Feint Long) ITTF tarafından yasaklandı. |
Kill |
Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş. Öldürücü vuruş olarak da bilinir. |
Let |
Serviste topun fileye değmesi veya harici etkenden dolayı sayının yeniden oynanmasını gerektiren durum. |
Lob |
Oyuncunun defans amaçlı olarak masadan uzak bir konumdan karşı tarafın yaptığı sert vuruşları geri göndermek için yaptığı müdafaa vuruşları. Kullanıcı topu çok yüksek olarak karşı tarafın masasının uzak kısımlarına değişik falsolar ekleyerek gönderir. Amaç rakibin topa tekrar vurmasını zorlaştırmak veya hata yapmasını sağlamaktır. |
Loop |
Bu vuruş masa tenisinde en çok yapılan vuruşlardan bir tanesidir. Topun hızlı bir şekilde ileriye doğru dönerek gitmesidir. Rus Mazunov kardeşlerden birisinin bir yarışmada topu dakikada 9000 devir döndürerek spin yaptığı belirlenmiştir. Bu tip vuruşda top havada bir yay çizip masaya iner. Bu özelliği sayesinde sporcu topa çok hızlı vurup topun yay çizerek masaya düşmesini sağlayabilir. Top masaya çarptıktan sonra hızlanıp falsosuna göre yön değiştiriyor olabilir. Top karşı tarafın raketine çarparsa havaya doğru gitme eğilimi gösterir. Rakip bu tip vuruşlarda topun :
ile uğraşmak zorunda kalır. Loop, kesme veya spine karşı masaya uzaktan, yakından veya masa seviyesinin altından yapılabilir. |
Looper |
Ana vuruşu loop olan oyuncu. |
Open |
Raketin topa vuran yüzünü yukarıya doğru eğik olarak ve masa ile geniş açı yapacak şekilde tutmak. |
Paddle |
Raket |
Penholder |
Bir raket tutuş şekli. En iyi forehand vuruş imkanı sağlar, fakat backhand vuruşlarını yapmak zordur. Genelde uzakdoğu ülkelerinde yaygın olarak benimsenmiştir. |
Pips |
Lastiğin bir yüzeyini kaplayan tırtıl adı verilen çıkıntıları. |
Pips Out |
Dış yüzeyi pütürlü olan lastik. Inverted (düz) lastiğin tersi. |
Point |
Sayı. |
Push |
Masa üzerinde yapılan kesme veya itme hareketi. Hücum yapma imkanı olmadığı zaman yapılan pasif bir vuruş. |
Racket |
Raket |
Rally |
Topun oyunda kaldığı süre. Topun gidip gelmesi. |
Rating |
Oyuncunun klasman puanı. Oyuncunun katıldığı turnuvalarda aldığı sonuçlara göre devamlı değişir. Genelde 200-2800 arasında değişen bir değerdir. |
Receive |
Servis karşılama. |
Serve |
Servis atma. |
Shakehands |
En yaygın raket tutma şekli. Backhand ve forehand vuruşlar için en dengeli tutuş şeklidir. |
Sidespin |
Topun havada sola veya sağa doğru bir eğri çizerek gitmesini sağlayan vuruş. Bu vuruş genellikle topspin veya loop ile birlikte yapılır. |
Smash |
Sayı alma vuruşu. Rakibin karşılayamayacağı şekilde yapılan vuruş. Öldürücü vuruş olarak da bilinir. |
Spin |
Topun dönmesi. |
Stroke |
Oyunda servis dahil yapılan herhangi bir vuruş. |
Topspin |
Topun ileriye doğru dönerek gitmesi. Top havada bir yay çizerek masaya iner. |
Twiddle |
twirl ile aynı. |
Twirl |
Oyun sırasında rakibi hataya zorlamak için raketi çevirerek vuruş yapmak. Eskiden raketin iki tarafında da aynı renk lastik kullanılabiliyordu. Şimdi farklı renkler kulanıldığı için eskisi kadar etkili olmuyor. Bu özellik raketin iki yüzünde özellikleri çok farklı lastikler kullanıldığı zaman etkili olur. |
Umpire veya referee |
Hakem. Oyunu yöneten ve sayıları sayan yetkili kişi. |